ˆ

Rok 2009

Szczegóły informacji

U C H W A Ł A nr XVIII/177/098 Rady Gminy Żary z dnia 5 lutego 2009r. w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2009.

Informacja ogłoszona dnia 2009-02-12 07:28:37 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr 1 - brak tytułu


U C H W A Ł A nr XVIII/177/098
Rady Gminy Żary
z dnia 5 lutego 2009r.

w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2009.

Na podstawie art. 4 1 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U z 2007r. Nr 70, poz. 473 ze zmianami) oraz art. 10 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz. U z 2005 r. Nr 179, poz. 1485 ze zmianami), uchwala się :

Gminny Program Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2009.

ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne

§1.1. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii, jest podstawowym dokumentem określającym zakres i formę realizacji działań na terenie gminy. Gminny program ma na celu tworzenie spójnego systemu działań profilaktycznych i naprawczych zmierzających do zapobiegania powstawaniu nowych problemów alkoholowych, oraz zmniejszaniu tych, które aktualnie występują. Mottem przewodnim programu jest jego pragmatyzm i użyteczność. W programie podjęto zagadnienia, których konsekwentne wdrożenie pomoże w sposób racjonalny wykorzystać środki finansowe przeznaczone w budżecie na działania profilaktyczne z zakresu alkoholizmu i narkomanii.

2. Podstawowymi celami Gminnego Programu na 2009 rok jest:

1) Monitorowanie specyfiki problemów alkoholowych na terenie gminy Żary, oraz potrzeb lokalnego środowiska w zakresie pomocy w ich rozwiązywaniu;
2) Zapobieganiu powstawaniu nowych problemów alkoholowych oraz zmniejszanie tych, które aktualnie występują;
3) Zmniejszanie ilości i dolegliwości alkoholowych zaburzeń życia rodzinnego ( przemoc, zaniedbanie);
4) Zmniejszenie udziału osób nietrzeźwych wśród przyczyn naruszania prawa i porządku publicznego;
5) Przestrzeganie norm prawnych na rynku alkoholowym;
6) Zwiększanie skuteczności i dostępności terapii dla osób uzależnionych od alkoholu, oraz członków ich rodzin;
7) Promowanie postaw społecznych ważnych dla zdrowia, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii;
8) Realizacja programów profilaktycznych i edukacyjnych dla dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami przez szeroko rozumianą działalność kulturalno- edukacyjno- sportową;
9) Tworzenie i wspieranie już istniejącej bazy materialnej organizacyjnej i merytorycznej dla realizacji wybranych zadań programu;
10) Edukacja publiczna o konsekwencjach nadużywania substancji uzależniających, promocja zdrowego stylu życia.

3. Ocena stanu problemów alkoholowych w gminie Żary potwierdza, że na skalę problemów alkoholowych w środowisku lokalnym istotny wpływ ma dostępność napojów alkoholowych. Jak pokazują badania liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca wpływa na wielkość spożycia napojów alkoholowych, a ta koreluje z umieralnością spowodowaną chorobami serca, nowotworami, śmiercią wynikłą bezpośrednio za spożyciem alkoholu.
Na terenie gminy Żary, limit punktów sprzedaży napojów alkoholowych ustalony przez Radę Gminy wynosi 80, z czego limit dla sklepów wynosi 50 punktów, a dla lokali gastronomicznych 30 punktów.
W 2008 roku gminna udzieliła 28 koncesji na sprzedaż napojów alkoholowych, z czego 23 zezwolenia dotyczyły sklepów, a 5 lokali gastronomicznych.
Ponadto gmina wydała 12 jednorazowych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dla organizatorów różnego rodzaju imprez okolicznościowych.
Łącznie limit punktów sprzedaży napojów alkoholowych wykorzystywany jest następująco;
- punkty sprzedaży w sklepach – 44
- punkty sprzedaży w lokalach gastronomicznych – 7

ROZDZIAŁ II

Adresaci Programu

§2. Społeczność lokalna, a w szczególności dzieci i młodzież w sferze profilaktyki, osoby uzależnione i ich rodziny w sferze terapii.


ROZDZIAŁ III

Zadania i metody realizacji Programu

§3. 1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacji dla osób uzależnionych od alkoholu, które będą realizowane poprzez:

1) Zajęcia i warsztaty terapeutyczne dla osób uzależnionych i współ uzależnionych z terenu gminy Żary, prowadzone w specjalistycznych placówkach opieki zdrowotnej;
2) Realizację programów pomocowych– zajęć terapeutycznych dla młodzieży używającej napojów alkoholowych i innych środków psychoaktywnych, oraz ich rodziców;
3) Finansowanie usług konsultacyjnych związanych z psychoterapią uzależnień od alkoholu i narkomanii w leczeniu odwykowym;
4) Finansowanie udziału w konferencjach, profesjonalnych szkoleniach i kursach dla specjalistów i instruktorów terapii pracujących z osobami uzależnionymi i współuzależnionymi, członków gminnej Komisji, oraz osób pomagających w pracy z uzależnionymi od alkoholu i narkomanii;
5) Organizowanie i prowadzenie punktów konsultacyjnych oraz innych rodzajów wsparcia w terapii uzależnień od alkoholu i narkomanii;
6) Rozpowszechnianie materiałów informacyjnych o chorobie alkoholowej.

2. Udzielanie rodzinom w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochronę przed przemocą w rodzinie poprzez;

1) Działania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii
a) przyjęcie zgłoszenia o przypadkach wystąpienia nadużywania alkoholu;
b) rozmowy z osobą, co do której wpłynęło zgłoszenie w celu zmotywowania jej do podjęcia leczenia odwykowego,
c) skierowanie na badanie przez biegłych osoby, która nie zgadza się dobrowolnie poddać leczeniu,
d) przeprowadzenie stosownej procedury, dotyczącej zastosowania wobec osoby uzależnionej zobowiązania przez Sąd do podjęcia leczenia odwykowego;
2) Finansowanie sporządzania opinii przez biegłych orzekających w przedmiocie uzależnień od alkoholu;
3) Dofinansowanie specjalistycznej pomocy terapeutycznej dla osób współuzależnionych oraz ofiar przemocy domowej;
4) Realizacja programów wspierających dla członków rodzin z problemem alkoholowym oraz osób dotkniętych przemocą w rodzinie;
5) Nawiązanie współpracy z placówkami podstawowej opieki zdrowotnej w zakresie metod wczesnej diagnozy i krótkiej interwencji oraz zapobiegania szkodom powstałym w wyniku ryzykownego i szkodliwego używania alkoholu min. przez kobiety ciężarne;
6) Dofinansowanie działalności Punktów Interwencji Kryzysowej w zakresie pomocy psychologicznej, pedagogicznej i prawnej;
7) Wspieranie grup wsparcia dla ofiar przemocy osób uzależnionych;
8) Finansowanie obozów, kolonii oraz innych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży;
9) Organizowanie i dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi z rodzin z problemem alkoholowym dla pedagogów, nauczycieli i innych osób zajmujących się tą terapią;
10) Zabieganie o zwiększenie skuteczności ochrony prawno- administracyjnej, wobec osób doznających przemocy i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny;
11) Rozwijanie gminnego systemu wsparcia dla rodzin dotkniętych problemem uzależnienia i przemocy przez lepszą współpracę oraz przepływ informacji pomiędzy instytucjami, służbami i organizacjami zajmującymi się pomocą socjalną, materialną medyczną prawną i psychologiczną;
12) Wspieranie działań zgodnych z procedurą interwencji wobec przemocy domowej pod nazwą „Niebieskie Karty” ( Policja, Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii);
13) Organizowanie i finansowanie szkoleń i konferencji dotyczących rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii i przemocy w rodzinie, rozwijanie współpracy służb i instytucji zajmujących się tymi sprawami;

3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii w szczególności dla dzieci i młodzieży poprzez:

1) Realizację programów profilaktyczno- wychowawczych w szkołach i innych placówkach mogących prowadzić tego typu zajęcia;
2) Prowadzenie dożywiania dzieci w szkołach w ramach prowadzonych zajęć profilaktyczno- edukacyjnych
3) Inicjowanie i wspieranie akcji mających na celu organizację wypoczynku letniego i zimowego poza rodzinnym środowiskiem obarczonym uzależnieniami ( biwaki, kolonie, obozy z elementami profilaktyki, zajęcia opiekuńczo- wychowawcze w miejscu zamieszkania i inne formy wypoczynku pozwalające kształtować prawidłowe postawy osobowościowe);
4) Finansowanie przedstawień teatralnych oraz szkoleń w zakresie pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą przy udziale rodziców, oraz rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć profilaktycznych organizowanych dla nauczycieli i pedagogów oraz grup zaawansowanych, które z racji wykonywanych obowiązków służbowych podejmują działania na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie:
5) Promocję i wspieranie przedsięwzięć profilaktycznych promujących trzeźwy, bezpieczny i zdrowy sposób spędzania wolnego czasu, skierowanych do dzieci i młodzieży polegających na organizowaniu imprez i zajęć o charakterze kulturalnym, turystyczno- krajoznawczym, rekreacyjnym i sportowym;
6) Realizację lokalnych imprez, przedstawień, konkursów profilaktycznych promujących zdrowy styl życia bez używek;
7) Realizację środowiskowych działań na rzecz ograniczania spożycia alkoholu w szczególności przez osoby nieletnie, w tym na rzecz egzekwowania zakazu sprzedaży alkoholu osobom nieletnim;
8) Podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych;
9) Inicjowanie działań na rzecz częstego podejmowania interwencji przez funkcjonariuszy Policji w sytuacjach spożywania alkoholu w miejscach publicznych;
10) Zakup materiałów: dydaktycznych, edukacyjnych, promocyjnych, literatury fachowej, kaset szkoleniowych, prenumerata wydawnictw o tematyce związanej z alkoholizmem, narkomanią i przemocą w rodzinie;
11) Prowadzenie edukacji publicznej poprzez rozpowszechnianie ulotek, broszur, współpracę z mediami;
12) Współudział w lokalnych i ogólnopolskich kampaniach edukacyjnych dotyczących profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień;
13) Organizowanie badań sondaży opinii publicznej, sporządzanie lokalnych diagnoz pozwalających ocenić aktualny stan problemów alkoholowych i narkomanii;

4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służące rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii, realizowane poprzez:

1) Budowanie systemu współpracy, wymianę doświadczeń i informacji;
2) Wspieranie instytucji realizujących działania profilaktyczno- terapeutyczne w zakresie wychowania w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
3) Dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych dla osób podejmujących pracę z osobami uzależnionymi;
4) Wspomaganie działalności różnego rodzaju organizacji promujących zdrowy styl życia i abstynencji;
5) Współpracę i wspieranie ruchów samopomocowych;
6) Udzielanie dotacji celowych jednostkom spoza sektora finansów publicznych;
7) Zakup usług związanych z szeroko pojętą profilaktyką przeciwalkoholową i przeciw narkotykową od podmiotów prawnych i fizycznych;

5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, podejmowanie działań kontrolnych i interwencyjnych, oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

ROZDZIAŁ IV

Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii.

§ 4.1. Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii powołuje Wójt Gminy.

2. Za wykonywanie zadań wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, oraz realizację Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii, członkowie Komisji otrzymują wynagrodzenie za pracę w formie diety w wysokości 250zł za jedno posiedzenie.

3. Wynagrodzenie, o którym mowa wyżej wypłacane jest na podstawie listy obecności potwierdzonej przez Przewodniczącego Komisji, bądź jego Zastępcę.


ROZDZIAŁ V

Postanowienia końcowe

§ 5.1. Realizatorem Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii jest Gminna Komisja oraz jednostki organizacyjne gminy, instytucje, stowarzyszenia, oraz inne podmioty mogące wykonać zadania Programu;

2. Środki finansowe na realizację zadań Programu określone są w budżecie gminy na rok 2009 w dziale 851 -Ochrona Zdrowia, Rozdział 85153- Zwalczania Narkomanii i Rozdział 85154 -Przeciwdziałanie Alkoholizmowi .
Środki te pochodzą z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, a także dotacji, darowizn i innych wpływów od osób prawnych i fizycznych.

6. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żary.

7. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Przewodniczący
Rady Gminy
Marian Peszek




Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Żary
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Jacek Dobrowolski
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2009-02-12
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Jacek Dobrowolski
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2009-02-12 07:28:35
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2009-02-12 07:28:37
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2009-02-12 07:28:37
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
2746 raz(y)